Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
- co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
- co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
- najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
- pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
Ramowy rozkład dnia 3-4 latki
7.00 – 8.00 | Przygotowanie się do zajęć. Swobodne zabawy dzieci w kącikach zainteresowań. Bezpośrednie kontakty z nauczycielem. Zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne. Gry planszowe. Zajęcia indywidualne z wybranym dzieckiem (zdolnym bądź mającym jakieś trudności). |
8.00 – 8.15 | Poranne ćwiczenia i zabawy ruchowe. |
8.15 – 8.30 | Przygotowanie do śniadania – czynności higieniczne. Promowanie nawyków prozdrowotnych. |
8.30 – 9.00 | Śniadanie – kształtowanie nawyku samodzielnego jedzenia. |
9.00 – 9.30 | Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne z całą grupą realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego. Zabawy ruchowe, tematyczne. Organizowane przez nauczyciela. |
9.30 – 10.15 | Zabawy dowolne bądź zorganizowane według zainteresowań dzieci, nauka współżycia w grupie oraz wprowadzanie zasady zgodnej i wspólnej zabawy. Zabawy ruchowe, artykulacyjne, ortofoniczne, słuchowe. |
10.15 – 11.45 | Pobyt na świeżym powietrzu – gry i zabawy ruchowe w ogrodzie, obserwacje przyrodnicze, spacery i wycieczki piesze po Milanówku, zabawy dowolne. |
11.45 – 12.30 | Czynności higieniczne przed posiłkiem; obiad. |
12.30 – 13.00 | Przygotowanie do odpoczynku – czynności samoobsługowe. |
13.00 – 14.00 | Odpoczynek, słuchanie muzyki relaksacyjnej, bajek czytanych przez nauczyciela bądź odtwarzanych z CD. |
14.00 – 14.30 | Zabiegi higieniczno – samoobsługowe przed podwieczorkiem. |
14.30 - 15.00 | Podwieczorek. |
15.00 - 17.00 | Pobyt na placu zabaw. Swobodne lub zorganizowane zabawy w sali lub na terenie w zależności od pory roku. Rozchodzenie się dzieci. |
Ramowy rozkład dnia 5 latki
7.00 – 8.00 | Stwarzanie warunków do zabaw odpowiadających zainteresowaniom dzieci. Gry i zabawy dydaktyczne, zabawy konstrukcyjne, tematyczne, badawcze itp. Oglądanie książek, albumów, czasopism dziecięcych. Prace porządkowe w sali. |
8.00 – 8.30 | Zabawy swobodne lub kierowane. |
8.30 – 9.00 | Czynności higieniczne przed posiłkiem; śniadanie. |
9.00 – 10.00 | Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne, będące realizacją wybranych treści z programu wychowania przedszkolnego. |
10.00 – 11.00 | Zajęcia indywidualne (zajęcia z dzieckiem uzdolnionym i zajęcia korekcyjne). |
11.00 – 12.00 | Pobyt na świeżym powietrzu – zabawy i gry ruchowe w ogrodzie, obserwacje przyrodnicze, spacery i wycieczki piesze po Milanówku, zabawy dowolne. |
12.00 – 13.00 | Czynności higieniczne przed posiłkiem; obiad. |
13.00 – 13.30 | Zajęcia relaksacyjne i wyciszające. |
13.30 – 14.30 | Gry i zabawy dydaktyczne, zabawy konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, zabawy ze śpiewem, działalność plastyczna, zabawy ruchowe. Zabawy dowolne w sali lub w ogrodzie przedszkolnym. |
14.30 – 15.00 | Czynności higieniczne przed posiłkiem; podwieczorek. |
15.00 – 17.00 | Stwarzanie warunków do zabaw odpowiadających zainteresowaniom dziecięcym. Praca indywidualna i zespołowa w zależności od potrzeb i możliwości dzieci. Prace porządkowe w sali. W zależności od pory roku – zabawy dowolne w ogrodzie. Rozchodzenie się dzieci. |